Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Præsentation af børnehuset

Kunst, kultur og æstetik

I børnehuset Sneglehuset arbejder vi med Kunst, kultur og æstetik ud fra den anskuelse at, kunsten og kulturen er med til at skabe dynamiske og undersøgende fællesskaber. Derfor er det vigtigt at børnene børn er i nærkontakt med kunst og kultur i deres hverdag, da vi, som mange andre deler den opfattelse at børnene igennem denne nærkontakt får bedre mulighed for at udvikle en lang række vigtige kompetencer. Både i forhold til deres personlige udvikling og for at kunne deltage som kompetente medborgere i vores demokratiske fællesskab

Vores udgangspunkt er at have positive forventninger til barnets deltagelse i projektet og i aktiviteterne, i løbet af dagen. Det er især vigtigt, at barnet føler sig hørt og forstået, også selvom barnets normer adskiller sig fra normerne hos de voksne i personalegruppen. Vi anerkender forskelligheder og taler om dem på en naturlig måde uden at stigmatisere, på den vil børnene få en større accept af forskelle og en forståelse for, at fællesskab ikke nødvendigvis betyder, at alle er ens. Det er vigtigt at det enkelte barn, de demokratiske læreprocesser og fællesskab gælder også for barnet selv!’.

Børn og voksne sammen.

 Vi tager del i børnenes leg, når vi bliver inviteret ind i deres lege af børnene selv. Men vi er også igangsættere i lege, hvor vi som pædagogisk personale tager aktivt del i børnenes lege og aktiviteter, kan vi arbejde med deres evne til at sætte grænser, som også er en del af det at kunne tænke kritisk. Vi opmuntrer børnene til at sige deres mening og udtrykke deres følelser og vise, at det er i orden at sige fra - også over for voksne. På den måde får børnene erfaringer med at mærke og udtrykke deres egne grænser. Vi hjælper dem med at finde forhandlingsstrategier så børnene får erfaringer med, hvad der er acceptabelt i forskellige situationer. Et eksempel på hvordan vi inddrager børnene i beslutningerne og dermed deres begyndende forståelse for de demokratiske processer er at vi, ind imellem stemmer om ex hvilken bog der skal læses. Det kan være at nogle børn har fundet nogle bøger som de synes skal læses højt for gruppen. Den voksne stiller ex spørgsmålet, ”hvorfor synes du vi lige netop skal læse den bog”? Barnet/børnene har så mulighed for at argumentere og overbevise sine kammerater om valget. Børnene stemmer så ved håndsoprækning og et valg bliver truffet på demokratisk vis. Relationen mellem børn og voksne er altafgørende for et sundt og positivt læringsmiljø hvor alle børnene trives og udvikler sig. Derfor er det en del af Børnehuset Sneglehusets kultur at de voksne hjælper og støtter hinanden, så vi lærer af hinandens kompetencer og tør kaste os ud i nye oplevelser sammen med børnene. Vi har i huset læringsfacilitator der aktivt kan gå ind og støtte med blandt andet at videofilme forskellige forløb. Det kan være at vi ”tror” vi lytter men at faciliterings forløbet afslører noget andet, på den måde kan vi rette op og lære nye strategier. Vi fylder hverdagen med spørgsmål, da vi mener at denne fremgangsmåde er med til at styrke evnen til kritisk tænkning, at lytte til andre og løse problemer på en konstruktiv måde. Vi skal tage børnene og de ting de kommer med alvorligt. Deres oplevelse at verden har stor betydning for deres liv og fremtid og for det fællesskab vi alle er en del af

 

De filosofiske samtaler

En af de metoderne vi bruger i Børnehuset Sneglehuset, er b.la. filosofiske samtaler med børnene. Samtalerne styrker kreativitet, sprog og tænkning hvilke er i tråd med Børnehuset Sneglehusets pædagogisk profil, Kunst, kultur og æstetik

Vi er af den opfattelse at en samtale ikke skal forceres. Samtalen er nødt til at være naturlig, og så snart barnet mister interessen eller bliver optaget af noget andet, må man acceptere, at samtalen er slut. Det betyder at den voksne skal være ægte i sin nysgerrighed og være ydmyg overfor opgaven.

Vi har i Børnehuset Sneglehuset lavet ”samtale kufferter” som metode og tilgang til at etablere filosofisk dialog. Kufferterne er ment som en konkret visuel tilgang og hvor børnene kan tale ud fra billeder eller genstande lagt i kufferten. Alle har en stemme og alle kan bidrage, for intet er rigtig eller forkert når udgangspunktet er, at ingen har patent på sandheden

 

At blive set, hørt og forstået

Vi arbejder med projekter henover hele året. Organisatorisk bliver der taget højde for at personalet bruger systematisk pædagogik og metoder, ligesom der er plads til at gribe ny ideer og spontane indfald. Vi retter vores opmærksomhed på at kunne give børnene reel medbestemmelse. Børn oplever reel medbestemmelse, når de er med til at løse konkrete opgaver eller problemer. Selv helt små børn kan inddrages i hverdagsbeslutninger. Det kræver tillid til børnenes kompetencer, når vi som pædagogisk personale lader børnene tage styringen og tager deres holdninger alvorligt. Hvis børnene skal opleve, at de har reel indflydelse på deres eget liv, er det vores opgave som voksne at tilbyde dem information, ressourcer og reel mulighed for at få børnenes ideer i spil.